dinsdag 24 mei 2011

ECD training


De foto introductie is aanleiding om te tellen met materialen. Stenen, slippers, pennen....Dit keer gebruiken we snoepjes.


Een interactief rekenspelletje. Hoeveel stenen hoor je vallen in de 'jug'? En hoeveel zitten er nog in mijn hand?


Leermaterialen maken. Het is zo leuk en gezellig dat bijna iedereen blijft hangen als een trainingsdag erop zit. Want: 'ik maak het nog even af'.


Wat kun je doen met knijpers, kledinghanger, nummerkaartjes, (gekleurde) stenen en een voelzakje? Héél veel spelletjes! Hier staan we allemaal op een rij met een nummer. Nog niet op de goede volgorde. Wat een lol hebben de leerkrachten als ze de foto zien. Ik steek er een kop bovenuit. Lamo lamo manche!


Vijf dagen training voor mijn eigen zeven juffen. Lekker low profile bij mij thuis. Met af en toe een week ertussen om de nieuwe spelletjes en liedjes in de klas uit te proberen. Geen officieel gedoe en geen opening met toespraken. Gewoon op de grond zitten zoals ze thuis ook doen en gezellig foto's kijken. Van elkaars school en klaslokaal en van mijn familie. Om elkaar beter te leren kennen. Kan water erbij, frisdrank en wat lekkernijen.
Het ijs is al snel gebroken. Na eerst wat onwennig om zich heen te kijken beginnen de juffen een praatje te maken, mijn huis te bekijken, elkaar foto's te laten zien. De foto's die ik tijdens de lessen op school heb gemaakt geven aanleiding om alles wat goed gaat te benadrukken en om enkele verbeterpunten aan te geven. De discussie komt op gang, ze vragen uitleg aan elkaar, komen met eigen ideeen en zijn nieuwsgierig. Vervolgens gaan we naar het kleuterlokaal dat ik in huis heb ingericht. We oefenen circletime, leren nieuwe engelse en nepalese liedjes en interactieve spelletjes.

Ik heb geen strak programma. De grote lijn staat op papier en alle benodigde materialen liggen klaar. Het geeft alle ruimte om vanuit de intrinsieke motivatie van de leerkrachten te werken. En die motivatie wordt groter en groter! Dat is fantastisch. We fantaseren over wat te doen met materialen en proberen ze uit. De leerkrachten bedenken zelf spelletjes en geven aan waar ze tegen aan lopen in de klas. Samen proberen we daar oplossingen voor te vinden. Zowel over het werk als op persoonlijk vlak komt de discussie op gang.

Vijf dagen lang is er één en al bedrijvigheid in mijn huis. Het wordt een geoliede machine. Ze beslissen zelf wat ze willen maken, doen en leren. Weten de materialen te vinden, helpen elkaar en geven elkaar uitleg. Er ontstaan nieuwe vriendschappen. Ze delen kennis en problemen met mij en met elkaar. Ik stuur aan/bij, begeleidt en help waar nodig en biedt nieuwe kennis aan. Al die tijd is Gwyneth een super assistente.

Als de vijf dagen erop zitten zijn er plannen voor een picknick, een vervolg training en een cake bak ochtend. Eigenlijk moet er ook nog een kookcursus komen vinden ze, speciaal voor mij en Gwyneth. Krijg ik misschien wat kilo's erbij en met de nepalese keuken onder de knie zijn we een goede partij voor de Nepalese mannen die zij wel voor ons zullen zoeken!